GRATIS 30 DAGES PRØVELICENS KOM IGANG MED E-MAIL MARKETIG IDAG, KLIK HER

Fem e-mail marketing synder

du skal undgå

Når nye abonnenter tilmelder sig,
behandler jeg dem ligesom mine gamle abonnenter
Et af de mest oversete aspekter i e-mail marketing er velkomstkonceptet, de mails dine abonnenter modtager, så snart de har tilmeldt sig til dit nyhedsbrev.

Velkomstmailen er din første mulighed for starte én-til-en kommunikation med dine abonnenter. Tænk på det som deres første indtryk af dig, da mailen er den allerførste af forhåbentlig mange e-mails du sender til dem. Selvfølgelig ønsker du at gøre et godt førstehåndsindtryk: Vær høflig, venlig og meget opmærksom på din målgruppe. Sørg for at minde dem om fordelene ved at tilmelde sig, inkluder links til dit website og fortæl dine læsere, hvordan man får fat i dig, hvis de har brug for det. Det er også vigtigt at sikre at velkomstmailen ankommer kort tid (hvis ikke straks) efter at modtageren har tilmeldt sig.

Derfor skal du vælge et system, der automatisk kan sende en velkomstmail til din nye abonnent, tilpasset så det lyder, ser ud og føles som din virksomhed. De bedste e-mail systemer giver dig mulighed for, straks efter velkomstmailen, automatisk at sende en serie af mails til den nye abonnent.

 

Alle mine abonnenter er ens,
så jeg kan bare sende den samme beskeder til alle
Faktisk nej, og nej. Det er ikke raketvidenskab: abonnenterne er enkeltpersoner, ligesom du og jeg har de forskellige præferencer, forskellige vaner, forskellige personligheder.

At tiltale dine abonnenter med deres navne er en god start (og nemt at gøre, da de fleste e-mail-systemer kan flette med dine abonnenters navne). Men i mange tilfælde er denne personlige hilsen bare ikke nok.

Lad os forestille os at du ejer en tøjforretning, og du sælger herre, kvinde og børnetøj. Hans Berg er en af dine kunder, og han er vild med din herretøjsafdeling. Men han er en travl mand, og han har ingen kvinder eller børn han skal købe tøj til. Så hvorfor skulle han dog spilde sin tid på at gennemse dine tilbud på bluser og hagesmækker?

I en nylig undersøgelse fra DoubleClick, var email-brugere 72% mere tilbøjelige til at reagere på en virksomheds e-mail, hvis indhold var baseret på de interesser, de havde angivet. Vælg derfor et system, der giver dig mulighed for at oprette interessegrupper, og dermed giver dine abonnenter mulighed for at vælge, hvilke grupper de ønsker at tilhøre.

Tilbage til tøjforretningen, du skal udforme separate e-mails (mænd, kvinder, børn), og kun sende indholdet til de abonnenter, der har interesse for det. Mere salgsorienterede  e-mail løsninger tilbyder dynamiske tekstblokke der automatisk sammensætter indholdet på baggrund af abonnentens interesser.

Således skaber du målrettede, personlige og effektiv e-mail kampagner.

 

Når en læser klikker på et link i min e-mail, betyder det ikke noget,
hvis de lander på en side, der overhovedet ikke ligner e-mailen.
Jo, faktisk, betyder det noget. For det første, ønsker du altid at give et ensartet billede af din virksomhed, det hedder branding. Du vil forhåbentlig heller ikke lave et visitkort, der ser ud på én måde, brevpapir der ser ud på en anden måde, og en butiksskilt der ser ud på en helt tredje måde. Så hvorfor skulle din e-mail marketing kampagne ikke se ud som dit website? Du har jo et website i forvejen, så alt du behøver gøre er at tilpasse dine e-mail kampagner så de får samme ”Look and feel”.

De fleste e-mail løsninger giver mulighed for at opsætte brugerdefinerede skabeloner, der passer præcis til looket og funktionaliteterne på dit website.

 

Min e-mail modtagere har glæde af mine budskaber,
men vil de dele dem med andre?
Her er den gode nyhed: Ja, det vil de. Er budskabet relevant sender dine abonnenter dem gerne til deres kollegaer, medarbejdere, familie og venner. Og 35% af dem der videresender e-mails sender dem til op til fire andre. Det hedder viral markedsføring, og det kan kan vel nærmest oversættes til mund til mund via e-mail. Nogle e-mail løsninger har integreret denne  vigtige "Videresend til en ven"-funktion.

De mere avancerede e-mail løsninger er gået et skridt videre, og giver dig mulighed for at spore, hvilke abonnenter der videresender dine mails, så du kan få overblik over hvem der er dine ambassadører og måske give dem nogle ekstra frynsegoder.

 

Vær opmærksom på markedsføringsloven
Du kan læse mere om hvad der er lovligt og hvad der ikke er, klik her.

 

 

Efter jeg har sendt min e-mail-kampagne,
så er der ikke mere jeg kan gøre.
Hvis du ser på det på den måde, mangler du intet mindre end halvdelen af processen, og er i færd med at tabe det meste af gevinsten ved e-mail marketing på gulvet.

Her er hvorfor: de mest effektive e-mail marketing programmer har statistikmodul med kampagnesporing og rapportering. Dette giver dig mulighed for at se, hvor mange af dine mails der blev åbnet, hvilke der bouncede, hvilke links der er blevet klikket på, og i mange e-mail marketing løsninger, præcis hvilke modtagere har klikket på hvilket link. I de bedste løsninger sættes automatiserede processer igang på baggrund af adfærden, helt automatisk.

Registrering af data gør e-mail marketing til et utroligt effektivt leadgenererings værktøj, og giver dig mulighed for at lære mere om dine abonnenter og deres behov.

Driver du f.eks et rejsebureau, og du kan se nogen har klikket på frankrigsferie linket, men 200 læsere har klikket på italiensferie linket, vil du vide at du næste gang skal have større fokus på ferierejser til Italien. Du kan endda sende en opfølgningskampagne til de 200 læsere med et særligt tilbud på en rejse til Italien.

Det er leadgenerering og et meget målrettet opsalg i ét og samme skud.
 

 

Vil du udnytte din viden?
WannaTell er en e-mail marketing løsning, der er udviklet som et sælgerværktøj med fokus på leadgenerering og optimering af salgsarbejdet. Alle funktioner er integrerede på en enkel og brugervenlig måde.

Er du interesset i at vide mere om Wannatell, vil vi anbefale, at du ringer til os på telefon 4975 4942 eller sender en mail til lg@wannatell.dk.
 

WannaTell A/S  ·  Fredensborgvej 54  ·  3480 Fredensborg  ·  T: 4975 4942  ·  e-mail