GRATIS 30 DAGES PRØVELICENS KOM IGANG MED E-MAIL MARKETIG IDAG, KLIK HER

Statistikken viser vej til pengene

 

 

Det er tidlig morgen på kontoret - du er allerede i gang med at lave markedsføring!
Lad os forestille os, at du er salgschef i firmaet KonsultTeam - det firma, som i en tidligere artikel havde hjemmesiden med det gode nyhedsbrev. Du møder tidligt - styrer direkte mod din computer - snupper en kop kaffe i forbifarten - din assistent vil gerne snakke om fodboldkampen i går aftes - du vinker ham af. Der er noget, du lige skal nå først. Ligesom alle andre morgener. Dagens første højdepunkt. Du skal tjekke, de nye tilmeldte til dit nyhedsbrev!

 

Du åbner WannaTells hjemmeside i din browser og logger dig på med navn og password. Du klikker på »Tilmeldte«. Du beder modulet vise »Nye tilmeldte«. Straks kommer listen over nye tilmeldte siden i går. Du læser firmanavne, navne, valgte interesser, klokkeslet for tilmelding. Din hjerne kører allerede på højtryk. Du placerer de enkelte personer mentalt i forhold til din virksomhed. Hvad er de her mennesker på jagt efter? Er det potentielle kunder? Hvad kan du give dem, der får dem til at blive ved med at læse dine nyhedsbreve?

 

Du ved allerede en lille smule om dem - nemlig de interesser, de har valgt. Nogle af navnene kender du i forvejen. Du har talt med dem i telefonen eller mødt dem. Du skriver derfor en lille kommentar om det på deres informationsblad i WannaTell modulet.

 

Du ved, at de nye tilmeldte alle har modtaget en automatisk bekræftelse. Du sender derfor det første nyhedsbrev med det samme - med artikler efter deres interessevalg. Du kan derefter med god samvittighed vende dig mod din assistent og med et underfundigt smil spørge: Nå, lad mig så høre - hvem vandt fodboldkampen i går?

 

Følg din plan for at give noget-for-noget!
Men der er endnu en spændende opgave, der venter - nemlig det næste nyhedsbrev. Du følger den plan, du har udarbejdet i samarbejde med dit reklamebureau for seks måneder siden. Derfor er du ikke i tvivl om, hvad du skal udsende nu. Du har flere interessegrupper, du skal tilgodese, og bureauet har leveret en hel emnebank med ideer og artikler til hver gruppe. Alt dét kører på skinner. Men inden du sætter dig til tastaturet, kan du ikke lade være med lige at...

 

Se hvad statistikken fortæller dig om dine emner og kunder
I WannaTell modulet vælger du »Statistik« og dernæst det seneste nyhedsbrev. Du klikker på »Generér statistik«, og WannaTell viser dig nu de opdaterede tal per dags dato. Du kan se, at du har udsendt brevet til 880 personer. Det er blevet åbnet af 76,9%. Der er gennemsnitligt blevet åbnet 60% af artiklerne. Det gennemsnitlige tidsforbrug på nyhedsbrevet er 7 minutter. Du sammenligner med dine tal for det forrige nyhedsbrev og ser, at der er en stigning i åbnede breve. Det overrasker dig ikke, for du gennemgik responsen på det forrige nyhedsbrev med dit reklamebureau. Her foretog I en spilt/run test i to versioner, og i det nye brev har I brugt erfaringerne til at lave nogle forbedringer. Og så er du klar til dagens tredie og mest spændende opgave, nemlig...

 

Hvordan du gør dine emner til kunder
Som nævnt ved du ikke så meget om de nye tilmeldte endnu. Men du har mange navne i din adresseliste, som har været tilmeldt i nogle måneder, og dem ved du meget mere om. Du har fulgt deres færden og skrevet notater i deres informationsblad. På baggrund af deres respons, har du raffineret dine budskaber til dem.

 

I statistikmodulet klikker du på »Detaljer« og får en komplet liste over firmanavne og kontaktpersoner, du har udsendt nyhedsbrevet til. Du ser hvem, der har åbnet dit nyhedsbrev. Du ser, hvor lang tid den enkelte person har haft nyhedsbrevet åbent og hvilke artikler og tilbud, vedkommende har set og/eller printet ud.

 

Du vælger »Diagram«, der i grafik viser, hvor mange gange og hvornår, den enkelte har åbnet nyhedsbrevet. Du ser hurtigt, at der er nogle læsere, der vender tilbage til nyhedsbrevet flere gange. Nogle endda mange gange i ugens løb. Du klikker på den lille markering, der viser »Nyhedsbrev åbnet« og ser tidsforbruget. Der er nogen, der bruger god tid, hver gang de har brevet åbent. Det er i første omgang dem - de trofaste læsere - du koncentrerer dig om.

 

Nu er det, du lukker døren og ikke vil forstyrres. Nu skal de små tal og symboler studeres. Du sammenholder de forskellige data og den viden, de giver dig. De personer, der åbner nyhedsbrevet flere gange, bruger tid på det hver gang, åbner flere artikler og printer ud, flytter du over i den særlige gruppe, du har oprettet til varme emner. Det er dem, du særligt holder øje med. Læser de alle dine nyhedsbreve? Bruger de god tid? Åbner de alle artikler? Vender de tilbage til brevet? Bliver de ved med at vise interesse?

 

Nu kommer den mest spændende del af arbejdet med WannaTell. Du husker den gamle markedsføringsmodel AIDA: 

 

Attention
Interest
Desire
Action 

 

og du spørger dig selv: Hvad kan jeg gøre, for at de personer tager aktiv handling?

 

To ting du kan gøre for at tage initiativet
I første omgang vælger du at sende et specielt nyhedsbrev. Det er specielt, fordi du kun udsender det til de varme emner. Du sammensætter et godt tilbud, du ved er relevant. Din læser har fået mange gratis råd og ideer fra dig, så han bliver ikke ked af at få et tilbud så længe, det er relevant. Så snart du har udsendt brevet, går du i »Statistik« og »Detaljer« og holder on-line øje med, hvornår han åbner nyhedsbrevet. Da du to minutter senere opdaterer statistikken for nyhedsbrevet, dukker han op. Han har åbnet nyhedsbrevet! Efter to minutter har han læst det. Du drejer hovedet og kigger på telefonen - og den ringer! Det er ham: Han har lige modtaget et nyhedsbrev og - du nikker - det var da et godt tilbud og - du smiler - det vil han da godt benytte sig af!

 

Okay. Så nemt går det ikke hver gang. Derfor vælger du alternativ 2: Simpelthen at lave en liste over de varme emner og give den til dine sælgere. Du ved, hvilke nyhedsbreve dine emner har læst. Du ved, hvad de især interesserer sig for. Du har med andre ord en masse ting, dine sælgere kan tale med dem om. I samtalen kan du i øvrigt også høre deres mening om dine nyhedsbreve, og hvad de gerne ville læse mere om. Fra du for nogle måneder siden overhovedet intet vidste om disse personer, er du i dag klædt meget bedre på til at ringe til dem og tale med dem om deres behov!

 

Fordelene i kroner og ører
Dine tanker går som ofte før til det spørgsmål, du stillede i virksomheden for et halvt år siden: Hvad koster det for os at generére en ny kunde? Du regnede på, hvor lang tid en sælger bruger på at få en ny ordre.

 

Hvor mange tilbud der skal til for at få en ordre.
Hvor mange møder der skal til for at afgive et tilbud.
Hvor mange telefonsamtaler der skal til for at få et møde. 

 

Du foreslog, at nogle af pengene blev investeret i jeres nyhedsbrev. Du viste den besparelse, der kunne opnås. Og gav samtidig ideer til, hvordan sælgerne kan bruge deres tid mere effektivt. Du glæder dig til på det næste økonomimøde at fremlægge resultatet af den første halvårskampagne med nyhedsbreve.

.

WannaTell A/S  ·  Fredensborgvej 54  ·  3480 Fredensborg  ·  T: 4975 4942  ·  e-mail