E-mail marketing er hurtigt, billigt og frem for alt målbart - et perfekt redskab til markedsføring. Eller sådan synes det.

Det viser sig, at det næsten er for nemt og billigt at markedsføre ved hjælp af e-mails, hvilket fører til den evige debat om meningsløse masseudsendelser, som modtageren ender med at opfatte som spam. For seriøse marketingfolk, er det vigtigt at forstå, at spam ikke kun er uetisk, det er også en tvivlsom affære set ud fra et omsætningssynspunkt. Undersøgelser har vist, at mere end 50% af de adspurgte virksomheder holdt op med at handle med virksomheder, der anvendte e-mail marketing på en måde, de syntes var "uetisk".

Hvilken er så ”den rigtige måde” at bruge e-mail marketing på?

Det kan på det kraftigste anbefales alle, der bruger e-mail marketing at arbejde intenst med begrebet »at skabe værdi«. Det betyder, at modtagerne af e-mailen skal værdsætte, at de har modtaget mailen, indholdet skal være relevant i forhold til deres behov, indholdet være let at forstå og timingen for udsendelsen skal optimeres for at nå modtageren på et tidspunkt, hvor de har tid eller tager sig tid til at læse mailen.
 
Eksempler på værdi for modtageren kan være nyheder fra et interesseområde, nye produkter eller services, relevante tilbud, historier om hvordan andre brugere har fundet dine produkter eller ydelser nyttige osv. I et godt sammenskruet e-mail marketing system, er det muligt at måle hvilke artikler der læses af modtagerne ved måling af deres click thru’s til specifikke websider for at læse hele artiklen eller se mere detaljerede oplysninger. Ved at analysere dine e-mail-kampagner er det muligt at afdække, hvad der interesserer den enkelte modtager, allerede efter du blot har sendt kunden et par e-mails. Ved at overvåge adfærden og definere specifikke ”calls to action” kan du derfor opnå den ønskede respons fra dine modtagere.

En vigtig del af arbejdet med e-mail marketing er at respektere modtageren

  • Du skal altid have modtagerens tilladelse til at sende mails til vedkommende og du skal altid sørge for at der er mulighed for at afmelde sig i hver e-mail, du sender ud.
  • Efter hver e-mail kampagne, er det ikke ualmindeligt at 0,5% af modtagerne afmelder sig nyhedsbrevet, hvis mere end 1% vælger at afmelde sig, er der noget du gør forkert! Så er det tilbage til tegnebordet for at genoverveje din e-mail strategi.
  • Måske mangler du indhold, om det din kundebase er interesseret i?Måske ligner din e-mail kampagne dine konkurrenters for meget?Måske udsender du på det forkerte tidspunkt, den forkerte dag eller begge dele?

E-mail marketing må aldrig blive en gætteleg

E-mail marketings primære fordel er, at det er en fuldstændig målbar måde at markedsføre på og hvis du ikke måler, overvåger og analyser hver eneste e-mail-kampagne så kan du lige så godt lade være med at bruge e-mail marketing. Omhyggeligt bearbejdet, tilrettelagt og eksekveret, kan e-mail markedsføring blive din mest succesfulde og billigste markedsføring til dato.

Sådan kommer du igang

Hos Wannatell arbejder vi med e-mail marketing løsninger, hvor alle funktioner er integrerede på en enkel og brugervenlig måde. Er du interesseret i at vide mere om Wannatell, vil vi anbefale, at du ringer til os på telefon 4975 4942.
 

 

Få ideer til markedsføring og salg

I vores nyhedsbreve one2one får du inspiration og tips til optimerering af din markeføring og dit salgsarbejde ved hjælp af e-mail marketing.

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Interesse: